I mellandagarna så gick lite hipp som happ bakrutan på Edgen sönder. Lite oklart varför men den krackelerade totalt. Mest troligt så måste det ha blivit några spänningar i den i samband med temperaturväxlingar och användandet av de ingjutna elslingorna. Hade lämnat den på tomgången utanför min fars hus och när jag kom ut därifrån så var det något svart som låg längs med uppfarten bakom bilen. Först trodde jag det var nått svart grus som min far strött ut men vid närmare inspektion så visade det sig ju vara det mörktonade glaset. Åkte illkvickt ned till min fd svärfar som är glasmästare för att försöka tejpa ihop och rädda det som räddas kunde för att kunna fortsätta använda bilen. Men när jag kom dit så havererade rutan totalt och ramlade in i bilen så det fick bli att ersätta hela rubbet med masonit och silvertejp istället. Ringde givetvis Ford direkt och garantianmälde det hela, vilket inte var några problem alls, men då det inte fanns någon ruta i Sverige så gick det till i måndags innan jag kunde byta ut den.
När jag så var på väg för att byta rutan så tyckte jag att det började låta konstigt från framvagnen på bilen. Stannade och kikade runt hela bilen samt under den men kunde inte se något konstigt. Fortsatte köra och efter ett tag så började jag, förutom ett oregelbundet knackande, att känna i ratten att något var fel. Stannade igen för att åter undersöka bilen men kunde fortfarande inte se något konstigt. Satte mig i bilen igen och fortsatte köra och ljudet blev bara högre och högre och regelbundnare och regelbundnare. Ringde då Ford, igen, och vid det laget kunde till och med mekanikern höra ljudet genom handsfreen. Hans rekommendation var att stanna och ta bärgare men jag tog beslutet att köra istället och lämna in bilen på rutbytet. Bad dem att sedan leverera bilen till verkstaden när de var klar så de kunde påbörja felsökning.
På tisdagen när verkstan så hade undersökt bilen så visade det sig att 3(!) av 5 hjulbultar på vänster framhjul hade gått av och att det endast satt i 2 bultar!!! Det var det som slog och levde om. Helt sjukt! Hade väl inte en tanke på att det kunde vara det som var felet då jag kikade på bilen, två gånger! Snacka om tur jag haft med tanke på att jag låg och marscherade i 120-130 km/h. I N T E roligt att ha tappat framhjulet i den hastigheten! Puh! Tur var bara förnamnet…
Så, nu är bilen kvar på verkstaden. Byte av hjulbultar och framhjulslagret som nu var i oklart skick. Byte av samtliga hjulmuttrar och förhoppningsvis inga fler sådana här incidenter. När bilen ändå är på verkstaden så bad jag dem också titta över handbromsen som vill indikera att den är till fast den inte är det ibland. Förhoppningsvis hittar de felet på det.
Upptäckte också härom dagen att jag nog kört iväg med motorvärmarkabeln i någon gång och därigenom förstört uttaget på bilen. Fick bli att beställa ett nytt uttag som faktiskt inte går till någon motorvärmare alls utan till en batteriladdare. Den används för att se till att spänningen i batteriet är tipp-topp så det går att använda dieselvärmaren när den behövs då den inte går igång ifall batterispänningen är för låg.
Massa saker med Fåården för tillfället alltså. Kanske tur att man skall byta bil om 4-5 månader bara. Stora frågan är ju till VAD för bil man skall byta? Har inte den blekaste aning faktiskt. Har så lite aning så att jag beställt hem ”Alla bilar 2019” från Teknikens Värld. Behöver skapa mig en uppfattning vad det finns att välja mellan. Det jag vet att jag vill ha är fyrhjulsdrift och att den skall vara billigare i förmånsvärde än Edgen. Nu när jag har Mustangen privat som jag i stort enkom använder under sommaren så blir ju tjänstebilen väldigt lite använd under den perioden. Jag vet att jag INTE vill ha någon bil från DKW-koncernen så Audi, VW, Skoda och Seat går fetbort. Vill inte ha med det lurendrejeriföretaget att göra. Därför lite oroväckande att Ford och VW nu på Detroits bilmässa gått ut med att de skall samarbeta. Illa, illa. Gäller först pickupar men sedan skåpbilar. Fanns även planer på att samarbeta inom vanliga bilsektorn med. Svårt att veta hur jag skall förhålla mig till det. Men, men, vi får väl se hur det blir. Det jag vet mer är att jag gärna skulle vilja ha endera en elbil eller en elhybrid. Jobbar man i ett företag som profilerar sig miljömässigt så bör väl agerandet från oss anställda gällande bilar spegla det med. Det svåra kommer nog att bli, ifall det nu blir så, att frångå en SUV. När man är van det så är det lite konstigt att inte köra en sådan. Fast det går ju med Mustangen så det är ju inte oöverkomligt. Bara konstigt. Fast hästantalet och V8:an hjälper ju till där. Vilket ju är vääääldigt miljövänligt. Tycker ni inte? Ja, ja, får vara hur det vill med det, nu är det ju tjänstebil vi pratar om. Får helt enkelt lov att återkomma med vad valet faller på. Skall nu hårdstudera Alla bilar….