En rad av snöskotertillverkarna börjar nu att ha presenterat nästa säsongs lineup gällande sina modeller. Polaris visade sina för 3 dagar sedan och även om de kom med en rad nyheter som ett nytt chassi på crossover-maskinerna, ny 650cc-motor, uppdaterad Quickdrive och en ny längd i form av 165″, så var det inget som direkt väckte mitt ha-begär även om det ser bra ut. Ski-Doo visade sina för ett par veckor sedan och den största nyheten här är väl deras 850cc 2-taktsturbo. Det låter och ser onekligen trevligt ut, men då jag ju inte direkt är någon BRP-kille så har svårt att se att jag skulle falla dit och köpa en sådan. Arctic Cat presenterade faktiskt sin lineup redan i januari och jag kan inte riktigt påstå att det rev av några applåder hos undertecknad, även om jag faktiskt gillar deras Alpha One modell.
De av de traditionella fem tillverkarna som ännu inte har presenterat sina 2021-modeller är Lynx och Yamaha, men det lär väl dyka upp i dagarna antar jag. Vad gäller märket från vårt grannland så ägs de ju, precis som Ski-Doo, av BRP, så har jag väl inga större förhoppningar om att de skall presentera något revolutionerande annorlunda mot sitt systerföretag. Faktum är att de allt som oftast faktiskt brukar ligga ett år efter med många lanseringar. Om vi sedan skall sia om den japanska tillverkaren så är ju den sorgliga sanningen att de varit på dekis i några år nu och skulle verkligen behöva komma med något nytt. Slå sig fri från Arctics chassi, nylansera en 2-taktare bara komma med något som skulle kännas nytt och fräscht. Skulle de göra det så skulle jag utan att tveka beställa en ny. Precis så varmt ligger Yamaha mig om hjärtat. Men det återstår att se om så blir fallet.
Nä, den intressantaste lanseringen inför säsongen 2020/21 är onekligen elsnöskotern Taiga som visade upp sin blott tre skotrar starka lineup i veckan. Mountain-modellen Ekko rör faktiskt upp något inom mig och jag skulle helt klart kunna tänka mig att köpa en ifall den håller det som utlovas. Eller vad sägs om 0-100 på 3,3s och 180hk? Jo, jag tackar jag! Enligt hemsidan så skall man ta sig 13,1 mil på en laddning med Performance-modellen av Ekko. Inte superlångt men skulle onekligen kunna fungera, åtminstone för körning hemomkring. Med en längd på 154″, 64mm kammar och en vikt på 266kg körklar så är den inte allt för långt ifrån sina konkurrenter när de är fulltankade. Tar vi en RMK-SKS 155″ så väger de in på 205kg i torrvikt, vilket menas att fulltankad så kommer den minst upp i 250kg, tar vi Freeride så ligger de på 203 alt 212kg beroende på ifall man vill ha turbo eller ej, så hamnar i samma viktkategori. Vet att jag inte valt de lättaste, Summit/PRO-RMK, men det är inte så långt ifrån dem heller, batteripack till trots.
Just nu, i väntan på ifall Yamaha kommer med något spännande, så är Taiga den jag skulle kunna tänka mig att köpa. Priset startar på 15k dollar, men det är ju US of A det. Sedan skall det ju tullas och skattas och momsas och skattas på momsen och momsas på tullen mm. här i Sverige, så frågan är om Performance-versionen hamnar under 200 tkr? Återstår att se.