I mitten på augusti så skrev jag om hur jag beställt ett par nya högtalare som fått riktigt fina recensioner och som jag som avslutning på det inlägget lovade återkomma med ett utlåtande kring. Så, vad hur har det då gått? Ja, det har väl gått hellre än bra faktiskt. Leveransen från tyska Amazon gick relativt snabbt och smärtfritt även om det var lite oklart hur många kollin som skulle dyka upp. I slutändan så visade det sig vara två som givetvis dök upp på olika dagar. Men det var ett mindre problem. Det större visade sig vara när jag kom hem och packade upp högtalarna i fråga och det visade sig vara fel. Eller själva högtalarna, Heco Aurora 700, var helt rätt men de hade skickat fel färg på dem. Istället för att skicka ”Ebony Black”-modellen som är mattsvart och i svartbetsat trä på sidorna, vilket jag beställt, så kom ”Black Edition”-modellen som är i svart pianolack med helsvarta sidor. Ingen stor sak kan tyckas, men det är det. Men kommer till det. Jag kontaktade givetvis säljaren omgående och förklarade att jag fått fel färg, varvid de svarade att de var medvetna om det men valt att skicka dem ändå då de gjort likadant med andra och de varit nöjda. Jag förklarade att jag inte var nöjd utan att jag specifikt ville ha ”Ebony Black”-modellen. Då frakten, samt returfrakten, varit och skulle bli dyr så bad säljaren mig om jag inte kunde tänka mig att behålla dem ändå. De erbjöd sig till och med att ge mig ytterligare 120 euro i rabatt bara jag inte returnerade dem. Trots att det var riktigt, riktigt frestande så fanns det bara ett liiiiitet problem med det. Eller två kanske om jag tänker efter. Det ena var att jag köpt Wharfedale Linton högtalarna, som jag beskrev här, och enda användningen jag därmed skulle få av Heco-högtalarna var att bygga ett nytt hemmabiosystem runt dem. Vilket var det andra problemet. Just ”Black Edition”-modellen finns bara på Aurora 700-högtalarna. Inte på subbasen, inte på centern och inte på sattelithögtalarna, vilket skulle gjort att högtalarna missmatchat ifall jag valt att behålla dem. Så, efter att ha varit snäll med säljaren genom att försökt sälja dem vidare under en månads tid så de skulle slippa betala returfrakten så fick de idag åka tillbaka till Tyskland. Trist, men så fick det bli. Det blir helt enkelt inga Heco-högtalare för undertecknad.