Som jag säkerligen skrivit här i bloggen tidigare, minns inte riktigt, så är jag ju utan bil numera. Eller, ja, inte direkt utan. Jag har ju Mustangen, men då den mestadels kvalar in under epitetet ”sommarbil” så kan man ju säga att jag är utan vinterbil i alla fall. Som jag definitivt berättat tidigare så sålde jag ju min tjänstebil förra våren/sommaren och jag har inte tagit ut någon ny bil sedan dess, mestadels av den enkla anledningen att det inte finns någon bil jag vill ha ute på marknaden just nu. Inte inom rimlighetens gränser gällande pris och funktion i alla fall. Nä, istället hyr jag en VW Amarok som jag åker runt i, vilket faktiskt är helt okej trots att det är just en VW. Obekväma stolar, men i övrigt inga större konstigheter. Men den situationen är ju inte hållbar i längden. Att hyra bilen alltså. Nä, bara maj nalkas så plockar jag ut Mussen igen över sommaren. Trots att jag gillar vintern så kan jag definitivt längta till att plocka fram den.

Sedan så tänker jag faktiskt haka på elbilstrenden. Den rena elbilstrenden alltså. Inget hybridande här inte. Varför, frågar ni nu er som vän av ordning? I Norrland vill man väl kunna köra på fossila bränslen, hur skall man annars kunna ta sig runt? Menar, hur skall det gå med laddningen och allt om man inte också har en förbränningsmotor? Vore inte en hybrid det bättre valet? Helst en laddhybrid? Nja, det är ju det som är grejen. Med mitt nyttjande av bilen så är en hybrid helt värdelös. Det enda en sådan bil skulle göra är att ändå gå på fossila bränslen och samtidigt släpa runt på ett tungt batteri. Nä, jag skall nu förklara hur jag resonerar. Jag kör nästan helt uteslutande låånga sträckor när jag kör, vilket gör att hybridens laddning skulle räcka väldigt kort del av den totala körsträckan. Här tror jag faktiskt mer på renodlade elbilar med lång körsträcka och har därför förbeställt/anmält mitt intresse för både en Skoda Enyaq och en Ford Mach-E. I båda fallen så är priserna okända i dagsläget men slutlig beställning skall göras i år för leverans nästa år. Går de så långt som utlovat på en laddning, klarar minst 30 mil i den norrländska kylan och klarar av att dra en släpvagn med 2 stycken snöskotrar så vore det kanon. Allt lite oklart i nuläget. Båda är helt OK designmässigt och det är helt klart de ovanstående kraven som kommer fälla avgörandet gällande vilken det blir. Ja, inklusive priset och att det måste finnas en infrastruktur med snabbladdare på plats då förstås.

Vilken skulle du ta av de två?

Skoda Enyaq: En el-suv som klarar 50 mil
Image result for ford mach-e
FORD MACH-E