Efter misslyckandet med att köpa ”Beasten” som jag beskrev i den förra delen i detta projekt så blev det lite panik faktiskt. En snöskotertripp var inbokad till endast ett par helger senare så det var hög tid att finna en skoter som uppfyllde kriterierna som krävdes, vilket egentligen vara ganska enkla; en Polaris RMK i hyfsat skick, inte allt för dyr och som F A K T I S K T fungerade. Låter simpelt men inte en ekvation som visade sig gå ihop allt för bra. Hur som helst så tog jag beslutet att spendera lite mer pengar än jag tidigare tänkt mig och därigenom få en nyare maskin som förhoppningsvis därigenom skulle vara i lite bättre skick. Efter en veckas letande utan någon vidare lycka – tvärtom faktiskt! – så fick jag dock äntligen och lite turligen napp. Men vi kommer dit. Först så tänkte jag berätta om hur två maskiner, likadan i modell och ålder, som jag tittat ut hos två olika handlare och som i det ena fallet funnits inne på affären sedan åtminstone 3-4 månader tillbaka men som givetvis såldes precis innan jag kom hem från en affärsresa. Surt sa räven. Riktade då illkvickt blicken mot den andra maskinen som funnits hos handlaren några veckor vid det laget men som blixtsnabbt såldes mitt framför ögonen på mig. Supersurt. Men det var väl meningen att det skulle bli så antar jag. Ni vet, ödet och allt det där. Vaknade nämligen osedvanligt tidigt kommande lördagmorgonen, surfade in p åblocket för att kika av läget och tro på tusan om inte en maskin jag tidigare kikat in men tyckt varit för dyr hade prissänkts till en mer rimlig nivå bara 20 minuter innan. Skickade direkt ett sms och frågade ifall skotern fanns kvar då jag inte riktigt ville ringa i den arla morgontimman, men säljaren ringde nästan omgående mig istället då han satt i bilen på väg för att köpa en hundvalp. Vi kom överens om att ses dagen efter och sagt och gjort så tog jag med min käre morbror och drog iväg för att kika på skotern; en Polaris Pro RMK 155″ från 2016. Endast 60 drifttimmar och ca 130 mil men endast en ägare lockade. De rätta detaljerna var utbytta och med ett variatorkit installerat. Helt perfekt med andra ord. Skotern visade sig vara i bra skick och gick riktigt, riktigt bra så det var inte mycket att fundera på utan den fick följa med hem. Har nu kört den under hela resterande vintern och har varit hur nöjd som helst. Riktigt, riktigt trevlig maskin. Så slutet gott, allting gott i detta projekt med andra ord och därför så anser jag mig nu vara i hamn med detta och knyter därmed säck. Mission Accomplished!


Projekt I – ??? (Tidigare Projekt #10 & A)
Projekt II – Winter’s Heart (Tidigare Projekt #4 – del 1, del 2, del 3, del 4, del 5) AVSLUTAD!
Projekt III – Fit For the Future (Tidigare Projekt #11 ”No Pain, No Gain” & H – del 1, del 2, del 3, del 4, del 5)
Projekt IV – Easy Livin’ (Tidigare Projekt #14 ”A Room With a View” – del 1, del 2 & D – del 3)
Projekt V – A Leap of Faith (Tidigare Projekt #18 & G – del 1, del 2, del 3, del 4, del 5, del 6, del 7, del 8, del 9, del 10, del 11, del 12, del 13, del 14)
Projekt VI – Retro (Tidigare Projekt #16 & F – del 1, del 2, del 3, del 4)
Projekt VII – Pickup (del 1)