Sedan jag för bra precis ett år sedan lämnade bort den Ford Edge jag då kört de tre föregående åren så har jag inte plockat ut någon ny tjänstebil. Under sommarmånaderna ifjol så körde jag med min privata bil, Mustangen ni vet, och sedan när det var dags att stalla in den för vintern så hyrde jag mig en VW Amarok som jag kört med sedan dess. Jag har nu återbördat den till sin rättmätiga ägare då det trilskades lite i leden på jobbet att jag hade en bil ”utanför det vanliga systemet”. Då jag inte orkade, eller för den skull ville, bråka om saken så avslutades hyran och jag använder nu återigen min privata bil över sommaren. Anledningen att jag inte plockat ut en ny tjänstebil? Jo, det har varit för att jag väntat att det skall släppas någon elbil som en vanlig dödlig kan plocka ut som tjänstebil (läs; som inte kostar 800k+ kronor). Som jag skrivit om så har jag ju förbokat mig på två sådana bilar men efter att ha sett de första bilderna på den ”färdiga” Skoda Enyaq:en, som skiljer sig milsvitt från konceptbilen, så har intresset för den sjunkit bra nog trots fina förhandsrecensioner i bland annat Auto Motor & Sport. Vad gäller Ford Mach-E så läste jag i veckan något som faktiskt gjorde mig relativt ointresserad av den med, tråkigt nog. Det är nu bekräftat att du endast får dra 750kg på dragkroken, vilket ju är på tok för lite! 1000kg borde det minst ha varit men helst mer. Det här gör ju att den går bort då jag inte kan dra min släpvagn med snöskotrar. Sedan så är den tydligen inte heller godkänd för takräcke, vilket ju känns helknasigt. Men, men, så är det. Dessutom så är ju dessa två bilar försenade pga av Covid. Men det är ju enklare att förstå. Så, frågan är vad jag skall göra gällande bil? Jag kommer ju behöva en där i oktober igen. Den stora frågan är vad skall jag köpa? Skall jag plocka ut en ”vanlig” fossil tjänstebil och bara ha den i tre år, skall jag kanske byta in Mussen och köpa mig en mer året-runt anpassad muskelbil eller skall jag köpa mig en bil till privat så jag får den jag vill ha? Fast det är ju här ambivalens kommer in. Inte bara vilket av de tre alternativen jag skall gå på utan även vilken bil jag skall välja? Har faktiskt ingen riktig bra känsla, inom rimlighetens gränser, för vad jag skulle vilja ha. Speciellt inte om jag skulle ta en tjänstebil i 3 år framåt. Ingen värdelös laddhybrid i alla fall. Jag kör alldeles på tok för mycket långkörningar för att det skulle vara miljömässigt bra. Nä, ambivalent är som sagt känslan.