En liten uppdatering gällande detta bygge är väl på sin plats, tycker ni inte? Tänkte väl det. Som jag skrev i föregående del i detta projekt så har jag för avsikt att basera arkadkabinetten på en gammal PC, något som givetvis var enklare sagt än gjort. Kanske inte svårt, men definitivt lite omständligt, visade det sig. Moderkortet jag hade liggandes visade sig nämligen vara defekt och skickade inte ut någon bild till grafikkortet. Med det så behövdes med andra ord ett nytt moderkort, vilket fick lov att budas hem från Tradera. Sagt och gjort och av bara farten så blev det två nya moderkort + en processor + minnen, så nu har jag helt plötsligt två gamla datorer liggandes. Jaja, så blir det ibland. Oavsett så har jag monterat ihop den ena och påbörjat konfigurationen. Tanken var ju, som jag också beskrev i förra inlägget, att använda Launchbox under Windows 10, men det har nu ändrats. Datorspecifikationen som krävs för att köra Launchbox, och kanske framförallt Big Box-varianten, är på gränsen för det jag har liggandes. Så istället för att riskera att datorn blir för ”klen” så har jag ändrat strategi och kör nu med det linuxbaserade Batocera istället. Då det är ett eget operativsystem så behövs inget Windows heller, utan jag kör Batocera direkt från hårddisken som det är. Jag har testat mig igenom lite olika program, såsom bland annat Retropie och EmuELEC, men Batocera är det som kommer passa mig bäst. Helt klart. Alla bygger ju på Emulationstation, men jag har funnit att jag tycker Batocera och PC går bäst ihop.

Vad gäller själva kabinettet så har jag sågat ut alla delarna, i stort sett i alla fall, i MDF och jag inväntar i detta nu leverans av ”T-listen” från Arcadeworlduk. Denna skall sitta på kanten av kabinettets sidor och när jag fått den så kan jag fräsa ett spår i kanten som listen fästs i, därefter kan jag påbörja att skruva ihop allt.

Är också i full gång med att designa själva kontrollpanelen till kabinettet, något som faktiskt visat sig vara lite klurigare än väntat. Visst, det finns bra mallar för själva knapplayouten på Slagcoin men att sedan få det att gå ihop med storleken på kabinettet, avståndet som behövs från sidorna och nederkanten, avståndet mellan spelare 1 och spelare 2 samt placeringen av alla andra ”hjälpknappar”, har inte varit gjort i en handvändning. Är faktiskt inte riktigt färdig än med designen. Nästan, men inte helt.

Sedan så skall ju själva grafiken på kabinettet designas också, något jag inte påbörjat alls än. Eller nästan inte påbörjat i alla fall. Jag har tagit ned lite typsnitt som finns vad gäller hur MAME-logotypen ser ut. Tanken är att använda den på Marquee:n som sitter lägst upp och som kommer att vara upplyst. Här behöver lite tid läggas med andra ord. Well, som ni ser så går det framåt och lovar återkomma med lite uppdateringar inom kort – och lite bilder…

MAMEDEV.org | Home of The MAME Project

Projekt 1) – ??? (Tidigare Projekt #10, A & I)
Projekt 2) – Fit For the Future (Tidigare Projekt #11 ”No Pain, No Gain”, H & III – del 1del 2del 3del 4del 5del 6del 7)
Projekt 3) – Easy Livin’ (Tidigare Projekt #14 ”A Room With a View”, D & IV – del 1del 2del 3)
Projekt 4) – Retro (Tidigare Projekt #16, F & VI – del 1del 2del 3del 4, del 5)
Projekt 5) – Giddy Up (Tidigare Projekt # 17 ”Areion” & VIII – del 1del 2del 3)
Projekt 6) – The Wild (del 1del 2, del 3AVSLUTAT!